SHAKE IT! Rhythm and Blues gone Caribbean

Artiest info
 
facebook
 

Lang voordat de markt overspoeld werd met goedkope copycat-releases van lage kwaliteit, stond ROCKSTAR Records samen met ACE Records en Bear Family Records bekend om hun heruitgaven van hoge kwaliteit en hun “Killer-No-Filler”-ideologie. RR slaagde waar grote labels faalden, door de muziekfans te voorzien van zowel uitgegeven als niet-uitgegeven muziek van klassieke R'n'R-artiesten. Atomatic en Koko Mojo Records zijn zelfstandige divisies van het bvba Rockstar Records Limited. Het Rockstar Records label werd opgericht in 1979 en is gevestigd in de UK in het Spindrift Records House in Clacton-on-Sea in het graafschap Essex. De zetel van KM Records is gevestigd in de tweede grootste stad van Ierland, Cork.

Het doel van Koko Mojo Records is heel simpel: onder de noemer Blues/R&B dansbare muziek uit de jaren 1950 uitbrengen. Hun cd-compilaties zijn samengesteld door ervaren dj's en hun belangrijkste doel is om je te laten dansen “From Argentina via Los Angeles to Ireland, from Blues to Hillbilly and Rockabilly...”.

“This is only the cream of the crop and there’s still endless solid sending stugg to discover!...”

De bekendste huis DJ, die heelwat cd’s voor KM compileerde, is Victor Mac beter bekend als “Little” Victor, The Beale Street Blues Bopper en ook DJ “Mojo” Man. De man die echter ‘SHAKE IT! Rhythm & Blues gone Caribbean’ samenstelde was Sven T. Uhrmann, aka “The Mooche”. Ook hij hield zich aan de koko-mojo “huisregels” en verzamelde 28 nummers, ditmaal uit  (Nederlandse) West Indië, de Bermuda’s, Cuba en de vele eilanden in de Caraibische Zee. Sinds de toeristen de eilanden ontdekten, is het nachtleven op Antigua, Quadaloupe en St. Thomas een attractie opzich geworden. Latino-getinte ritmes vonden daar hun bron en werden erg populair in de late jaren twintig. Alle big bands uit die periode hadden latino nummers in hun repertoire. Hit that Jive and dig it!, The Mooche…

SHAKE IT! Rhythm and Blues gone Caribbean

‘SHAKE IT!’ is een compilatie album dat qua namen van artiesten én titels van de numlmers heel veel exotisch inzich heeft. Zo werd de mysterieuze Marga Benitez omschreven als een calypso zingende “exotische danseres”, oorspronkelijk uit het Caribisch gebied, die in 1954 voor het eerst naar een studio ging met vocale groep de Mello Tones. Ze nam in 1955 “Geechie Goomie” op. The Talbot Brothers of Bermuda waren een muziekgroep uit Bermuda die tot de populairste calypso-artiesten van de jaren 1950 behoorde. De band bestond uit de broers Archie (leadzanger, akoestische gitaar, mondharmonica), Austin (akoestische gitaar, mondharmonica), Bryan, alias "Dick" (tipple: een grote, 10-snarige ukelele), Ross, alias "Blackie" (elektrische gitaar) en Roy Talbot (bas) en hun neef Cromwell "Mandy" Mandres (accordeon). Zij namen in 1949 “Bermuda Buggy Ride” op. Ik noem ook nog Bennie Moten & his Orchestra, de band rond jazz pianist en bandleider, Bennie Moten (1894-1935). Zij namen in 1929 (een nummer van Moten & Basie) het swingende “Rumba Negro”op. Voor de Bennie Moten-liefhebbers bestaat er de ‘Band Box Shuffle’, een dubbel cd met de volledige Victor-output van 1929-32 (incl. het genoemde nummer). Deze collectie documenteert de transformatie van de Moten-band van 1929 tot 1932, inclusief de inbreng van Eddie Durham en de aanwezigheid van een jonge Bill "Count" Basie. Ook de titels klinken exotisch. Wat vind je van “Ojai” van Joe Lutcher & his Orchestra, van “The Rhumba Blues” van Skeets Tolbert& his Orchestra, of van “El Ritmo” van de jazz en blues pianist uit Louisiana, Little Brother Montgomery (1906-1985)? "El Ritmo" werd in maart 1947 opgenomen door Little Brother Montgomery (piano en zang), Lee Collins (trompet), Oliver Alcorn (klarinet en tenorsaxofoon), Ernest "Big" Crawford (contrabas) & Jerome Smith (drums). De instrumentale uitvoering heeft een Latijns ritme aan het begin, de trompet van Collins op de voorgrond, met de drums ook prominent in de mix voordat de compositie overgaat in een snel New Orleans-gevoelsarrangement met de tenorsaxofoon voorop, waarna Montgomery een draai geeft aan zijn piano, ondersteund door krachtig drumwerk. Daarna wisselen de trompet en de klarinet van Alcorn licks uit met het Latijnse ritme om vervolgens terug te keren naar het einde van een mooi album.

‘SHAKE IT! R&B gone Caribbean’ is een compilatiealbum met 28 originele nummers uit de jaren vijftig/zestig, die staan voor typische exotische, Latino getinte r&b. KM-Records archiveert opnieuw een deel van de muziekgeschiedenis, die aan de basis ligt van wat nu wereldwijd vele muzikanten motiveert om te spelen en die vele muziekliefhebbers boeit…”

Eric Schuurmans